Haber
2025-09-10 10:16:36
MİLLÎ EĞİTİM AKADEMİSİ’NE 7 POLİTİKA ÖNERİSİ

Eğitim-Bir-Sen olarak, öğretmen yetiştirme ve atama politikalarında yeni bir dönemi başlatması öngörülen Millî Eğitim Akademisi’ni mercek altına alan raporumuzu yayımladık.

Türkiye genelinde yaklaşık 6 bin öğretmen ve okul yöneticisinin katılımıyla gerçekleştirdiğimiz saha araştırmasında, Akademi müfredatına ilişkin somut öneriler ortaya konulurken, ayrıca 7 stratejik politika önerisinde bulunuldu.

 

Saha araştırmasının sonuçlarına göre öğretmenler, adayların göreve başlamadan önce mutlaka öğrenmesi gereken en önemli konunun sınıf yönetimi olduğunu vurgularken, okul yöneticileri için en kritik beceri etkili iletişim oldu. Raporda ayrıca, öğretmen yetiştirmede uygulama odaklı dönüşümden eğitim yöneticiliğine uzanan kapsamlı bir reform paketi sunuldu.

 

Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi (EBSAM) tarafından hazırlanan “Milli Eğitim Akademisi’nin Kurumsal Rolü: Öğretmenlik Mesleğinde Niteliksel Dönüşüm, Stratejik Sınırlar ve Yapısal Gerilimler Üzerine Bir Değerlendirme” başlıklı 125 sayfalık raporda, Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin yeniden yapılandırılmasında merkezi bir aktör olarak konumlandırılan Millî Eğitim Akademisi, kurumsal, pedagojik ve yönetsel açılardan çok yönlü analiz edildi. 21. yüzyıldaki toplumsal ve teknolojik dönüşümün, öğretmenlik mesleğini nasıl yeniden tanımladığına işaret eden rapor, Millî Eğitim Akademisi’nin bu süreçte üstlenebileceği kritik rolü detaylı biçimde ortaya koydu.

 

Raporda, Akademi’ye yönelik olumlu ve olumsuz yaklaşımlar özetlenirken, öğretmenlik mesleğine hazırlık eğitimi ve eğitim süresi gibi güncel tartışmalar da nesnel bir bakış açısıyla ele alındı.

 

Öğretmen yetiştirme, öğretmen niteliği, eğitim ve kamu yönetimi, eğitimde reform ile uluslararası uyum perspektifinde elde edilen bulgular temel alınarak, Millî Eğitim Akademisi’nin işlevselliğini artırmaya ve Türkiye’nin öğretmen yetiştirme rejimini sürdürülebilir kalite esasına göre yeniden inşa etmeye yönelik 7 stratejik politika önerisi geliştirildi.

 

Saha araştırması, 81 ilden 4 bin 384 öğretmen ve 1533 okul yöneticisinin katılımıyla yapıldı

 

EBSAM, Millî Eğitim Akademisi’nin kurumsal rolü çerçevesinde öğretmen ve yönetici adaylarına yönelik müfredatta hangi konuların yer alması gerektiğini belirlemek amacıyla 1-6 Temmuz 2025 tarihleri arasında bir saha araştırması gerçekleştirdi. Araştırmaya Türkiye’nin 81 ilinden 4 bin 384 öğretmen ile 1533 okul yöneticisi katıldı.

 

Saha araştırması sonuçları, derinlemesine analiz edildi ve Akademi’nin müfredatına yönelik politika yapıcılara öneriler sunuldu.

 

Öğretmenlere göre öncelikli konu sınıf yönetimi

 

Sana araştırmasının sonuçlarına göre katılımcılar, adayların göreve başlamadan önce mutlaka öğrenmesi gereken ilk konunun sınıf yönetimi olduğunu vurguladı. Bunu, sınıf içi disiplin, etkili iletişim, psikolojik dayanıklılık, stres yönetimi, problem çözme, motivasyon sürekliliği, dijital eğitim araçlarının kullanımı, yaratıcı düşünme, disiplin uygulamaları ve sendikal haklar izledi.

 

Katılımcıların altını çizdiği diğer başlıklar arasında ise millî ve manevi değer bilinci, bölgesel farklılık ve kültürel uyum, okul idaresi, öğretmen-öğrenci-veli iletişimi, öğretmen dosyası kuralları, bireysel farklılıkların gözetilmesi, çok kültürlülük ve kapsayıcılık, tecrübe aktarımı atölyeleri, protokol kuralları ile ölçme-değerlendirme teknikleri yer aldı.

 

Okul yöneticileri, etkili iletişimi öne çıkardı

 

Araştırmaya katılan okul yöneticileri, yönetici adaylarının en çok ihtiyaç duyacağı alan olarak etkili iletişimi öne çıkardı.

 

Bunun yanı sıra problem çözme, okul yönetimi, etik değerler, stres yönetimi, psikolojik dayanıklılık, okul iklimi, kurumsal liderlik, planlama, motivasyonun sürekliliği, bütçe ve veri yönetimi, mevzuat bilgisi, disiplin uygulamaları ve sendikal haklar da öne çıkan diğer başlıklar arasında gösterildi.

 

Yöneticiler, ayrıca toplumsal vicdan, kriz yönetimi, adalet kültürü, zaman yönetimi, toplum ve paydaş ilişkileri, kişisel duruş ve temsil gibi konuları da ön plana çıkardı. Göreve başlandığında karşılaşılacak en büyük zorluk ise çatışma yönetimi olarak ifade edildi. Bunu, okul çalışmalarını organize etme, öğretmenleri motive etme, velilerle iletişim, stres yönetimi, öğretmenlerin farklılıklarını dikkate alma ve rehberlik yetersizliği izledi.

 

Raporda, Akademi’ye ilişkin öneriler şöyle sıralandı:

 

“Müfredatın içerik yoğunluğu sınıf içi uygulamalarla desteklenmeli. Öğretmenlik mesleğine ilişkin etik, sosyolojik ve kültürel boyutlar göz ardı edilmemeli. Liyakat temelli bir sınav sistemi ile birlikte mentörlük uygulamalarının yapılandırılması zorunluluktur.”


 

Öneriler

 

Raporda, Millî Eğitim Akademisi’nin daha işlevsel, katılımcı ve sürdürülebilir bir kurumsal yapıya kavuşabilmesi için 7 stratejik politika önerisine yer verildi. Bu öneriler özetle şu şekilde:

 

1-Test esaslı öğretmen seçiminden çok boyutlu değerlendirmeye geçiş

 

Raporda, test odaklı öğretmen seçiminin mesleğin derinliklerini göz ardı ettiği vurgulanarak akademi temelli, nesnel ve çok boyutlu bir değerlendirme modeline geçilmesi gerektiği belirtildi.

 

Buna göre, öğretmen adayları, yalnızca sınav puanlarıyla değil insani ve mesleki nitelikleriyle değerlendirilmeli. Empati, iletişim, pedagojik sezgi ve sınıf yönetimi gibi mesleğin temel yetkinlikleri de ölçülmeli. Millî Eğitim Akademisi’nin koordinasyonunda uygulamalı vaka çalışmaları ve ders simülasyonu gibi süreçlerle öğretmen adaylarının gerçek yetenekleri nesnel biçimde açığa çıkarılmalı. Böylece uzun vadede bu yaklaşımın mesleğe daha donanımlı, bilinçli ve öğrencilerine ilham verebilen öğretmenler kazandırarak eğitimde niteliğin artmasına katkı sağlayabileceği belirtildi.

 

2-Öğretmen yetiştirmede uygulama odaklı dönüşüm

 

Rapora göre, Millî Eğitim Akademisi, teori ile pratiği bütünleştirecek şekilde bir eğitim sunmalı. Deneyim temelli mentörlük, proje odaklı, mikro öğretim ve vaka analizlerine dayanan uygulama ağırlıklı şekilde kurgulanacak dersler, öğretmen adaylarının sınıf içi becerilerini geliştirmelerine olanak sağlamalı.

 

3-Öğretmenlerin sürekli mesleki gelişiminin stratejik ve bütüncül bir sürece dönüştürülmesi

 

Raporda, öğretmenlerin sürekli mesleki gelişiminin stratejik ve bütüncül bir sürece Millî Eğitim Akademisi önderliğinde dönüştürülmesi önerisi de yer aldı.

 

Sürekli mesleki gelişimlerin eğitim fakülteleri ve hizmet içi eğitim programlarıyla desteklenerek kariyer, maaş ve ödüllendirme gibi teşviklerle güçlendirilmesinin önemine işaret edildi; ayrıca programların öğretmenlerin bireysel ihtiyaçlarına uygun biçimde çeşitlendirilmesi ve daha etkin düzenlenmesi önerisinde bulunulan raporda, mesleki gelişimin angarya değil, öğretmenlerin kariyerini güçlendiren ve eğitim sisteminin kalitesini artıran bir süreç hâline getirilmesi gerektiği kaydedildi.

 

4 - Eğitim yönetiminde Akademi temelli yeni bir liyakat kültürü mimarisinin kurulması

 

Millî Eğitim Akademisi’nin liyakat temelli bir yönetim kültürü inşasına odaklanarak eğitim sisteminde değişim ve gelişim için sağlam bir zemin hazırlayabileceğine işaret edilen raporda, “Akademi, bu amaca yönelik şeffaflık, hesap verebilirlik ve objektiflik ilkeleriyle hareket etmeli, önerilen eğitim programları, değerlendirme sistemleri ve veri temelli çalışmalarla eğitim yöneticilerinin liyakat esaslı performansı ödüllendirilerek kurumsal dönüşüm sağlanmalıdır.” değerlendirmesi yapıldı.

 

5 - Akademi için esnek, dinamik ve uygulama temelli müfredat tasarımı

 

Raporda, Millî Eğitim Akademisi’nin müfredatının belirlenmesinde, “deneyim temelli öğrenme”, “proje tabanlı eğitim ve mikro-öğretim”, “vaka analizi ve saha deneyimi”, “esnek, modüler ve farklılaştırılmış müfredat”, “dijital okuryazarlık ve yenilikçi teknoloji kullanımı” olmak üzere 5 temel yaklaşım önerisi yer aldı.

 

6- Kurumsal uyum ve akademik özgürlük arasında Akademi’nin yapı ve sistem dengesi

 

Raporda, Akademi’nin başarısının, kurumsal yapısının sağlam temellere dayalı olarak geliştirilmesine ve sürekli iyileştirilmesine bağlı olduğu vurgulandı. Daha az hiyerarşik, daha fazla iş birlikçi ve bilimsel temelli karar süreçlerine öncelik veren bir yapı oluşturulması gerektiğinin altı çizilerek, “Mevcut yapının güçlü yönlerini koruyup, zayıf yönlerini gidererek hem bir Bakanlık birimi disiplinine sahip hem de üniversite benzeri özgür ve yenilikçi ortam sunan bir Akademi modeli mümkün gözükmektedir” ifadesine yer verildi.

 

7- Öğretmen adaylarının statüsünde mevzuat açığı

 

7528 sayılı kanun çerçevesinde Akademi’de eğitime alınan öğretmen adaylarının hukuki statüsünün yasal düzenleme konusu edilmesi ve mevzuat boşluğunun giderilmesi önerisinde bulunulan raporda, öğretmen adaylarının 657 sayılı kanun bağlamında “aday memur” olarak değerlendirilmesi ve ücretlerin de buna göre belirlenmesi gerektiği belirtildi.

 

Rapora ulaşmak için buraya tıklayın.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen